2025 was een interessant jaar voor Risbo. We zijn trots dat we ook dit jaar via onze programma's, trainingen, adviezen en onderzoeken een bijdrage hebben kunnen leveren aan goed en duurzaam onderwijs, en aan sociaal-maatschappelijk inzicht en (beleidsmatige) oplossingen. We hebben we een aantal hoogtepunten uit beide afdelingen op een rijtje gezet. Veel van deze projecten en thema's blijven ook in 2026 belangrijk en relevant voor ons werk.
Onderwijs
We hebben weer veel bereikt samen met en voor (onderwijs)professionals, zowel binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam als bij verschillende partnerinstellingen. We lichten graag een aantal projecten toe, aansluitend op de verschillende waarden en principes uit ons onderwijsmanifest.
Dit jaar heeft Risbo weer verschillende trajecten op maat ontwikkeld voor organisaties die de kwaliteit van hun didactische aanpak willen verbeteren, op een manier die echt aansluit bij hun eigen context. Een mooi voorbeeld hiervan is het BKO-BKE-traject bij de Politieacademie, het BKO-traject voor het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid (NIPV) en de Train-de-trainer-trainingen bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE).
Risbo op pad: verschillende Risbo-collega’s reisden naar het buitenland om workshops en presentaties te geven, en zo bij te dragen aan onderwijsontwikkeling en -verbetering in Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.
We streven ernaar om met ons werk impact te maken en ondersteunen anderen graag om dat ook te doen. Zo hebben de masteropleidingen Healthcare Management (HCM) en de Nederlandstalige deeltijdopleiding Zorgmanagement (ZoMa) een grote herziening ondergaan om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Met ondersteuning van de Community for Learning & Innovation heeft Risbo een grondige evaluatie uitgevoerd onder verschillende betrokkenen, waarbij zowel is gekeken naar het behalen van de beoogde doelstellingen als naar de algemene ervaringen met het vernieuwde curriculum.
In 2025 hebben we ons portfolio aan trajecten voor professionele groei in het onderwijs verder versterkt. Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam leren en ontwikkelen docenten zich via onze programma’s, waarvan veel worden gefinancierd door de Community for Learning & Innovation. Van startende docenten tot ervaren onderwijsleiders: voor iedere fase is er een passend traject — van Start to Teach en BKU, tot BKO en BKE, en verder tot SKE, SKO en LOL.
In een inspirerende samenwerking met de Community for Learning & Innovation en Npuls lanceerden we in november 2025 het Change Management-traject voor onderwijsvernieuwers in het hoger onderwijs.
Onderzoek
Ook in 2025 deed Risbo toegepast wetenschappelijk onderzoek in binnen- en buitenland. De thema’s en projecten zijn divers, maar vallen uiteen in twee belangrijke stromen: uitdagingen in het onderwijs en sociaal-maatschappelijke vraagstukken.
We lichten er graag een aantal voor je uit:
Onderwijsonderzoek & -beleid
- Dit jaar deed Risbo verschillende onderzoeken in opdracht van de Gemeente Rotterdam. Twee onderzoeken namen de dagprogrammering onder de loep: projecten in Rotterdam Zuid die gaan over kansengelijkheid en het vergroten van de ontwikkeling van leerlingen.
- Aansluitend deden we ook dit jaar weer de Basismonitor NPRZ, een terugkerend onderzoek waarin Risbo de onderwijsprestaties van jongeren in Rotterdam Zuid vergelijkt met jongeren uit de rest van Rotterdam.
- Risbo is trots dat we sinds dit jaar met onderwijskennis en kwantitatief onderzoek bijdragen aan het meerjarig onderzoek van DRIFT naar de impact van Npuls, het samenwerkingsprogramma van mbo-, hbo- en wo-onderwijs in Nederland, en de IT-cooperatie SURF.
- Risbo’s expertise op het gebied van impactonderzoek kwam daarnaast goed van pas bij de impactevaluatie van de masterherziening bij Erasmus School of Health and Public Management.
In 2025 deed Risbo onderzoek in opdracht van Stichting BOOR naar de werking en impact van het primoraat: het feit dat leraren één dag per week praktijkgericht onderzoek doen in hun eigen school. Primoren verbinden wetenschappelijke inzichten aan de dagelijkse onderwijspraktijk en dragen zo bij aan evidence-informed schoolontwikkeling, de professionele groei van leraren, een positieve schoolcultuur en aantrekkelijk werkgeverschap.
Vanuit Risbo’s deelname aan SIRIUS – een beleidsnetwerk voor onderwijs aan migranten – hebben we dit jaar verschillende Peer Learning Activities georganiseerd: Collega’s van onderwijsinstituten en NGO’s uit Kroatie en Duitsland gingen in Bulgarije en Griekenland op bezoek bij NGO’s en scholen die bekend staan om hun uitstekende werk met vluchtelingenonderwijs.
Sociaal-maatschappelijk onderzoek
- 2025 is het tweede jaar van ons meerjarig onderzoeksprogramma naar arbeidsmigranten in Nederland. Dit langdurig onderzoek wordt uitgevoerd om inzicht te krijgen in de eigen ervaringen van arbeidsmigranten met betrekking tot hun positie in Nederland. We gebruiken daarvoor ons eigen onderzoekspanel, dat volledig bestaat uit arbeidsmigranten die in Nederland werken, of hebben gewerkt.
- We hebben ons onderzoek naar de positie van arbeidsmigranten in Nederland verder verdiept: Zo zijn we in 2025 begonnen met een onderzoek naar de positie van arbeidsmigranten die als ZZP’er in Nederland werken.
- Ook voeren we met Bureau Beke in opdracht van het WODC een onderzoek uit naar onderling geweld tussen arbeidsmigranten.
- In 2025 presenteerde Risbo het rapport ‘Het koloniaal en slavernijverleden onder de aandacht’, de resultaten van een onderzoek naar het draagvlak onder Zuid-Hollanders ten opzichte van aandacht voor het koloniaal en slavernijverleden van de Provincie Zuid-Holland.
- Daarnaast startten we dit jaar een onderzoek naar de sporen van het slavernijverleden van de Gemeente Zeist.
