Traject Formatief Handelen

Het zweet op de juiste rug
raamposter wie naar het verleden kijkt, staat met de rug naar de toekomst

Vraag jij je wel eens af wie nu eigenlijk het hardste werkt in de klas? En ben je op zoek naar manieren om het eigenaarschap van het leren van je leerlingen te vergroten? Dan is het traject “Op weg naar een formatieve cultuur. Het zweet op de juiste rug" het juiste traject voor jou. Door dit traject leer je hoe je formatief handelen kunt integreren in je lespraktijk. Je krijgt praktische handvatten, ondersteund door een wetenschappelijke basis. 

learning process of a student
Risbo/Sandra Lousberg

Leerproces

Formatief handelen wordt gezien als een krachtige didactische interventie, gericht op het leerproces van de leerling. Het is een onderdeel van goed lesgeven waarbij jij als docent het leren van de leerling zichtbaar maakt en waarbij leerlingen meer regie krijgen over hun eigen leerproces. Hierbij staan de volgende drie vragen ‘waar staat de leerling nu’, ‘hoe heeft de leerling het gedaan ten opzichte van het gestelde doel’ en ‘welke acties zijn er nodig om te zorgen dat de leerling het doel behaald?’ centraal. 

Klassenmanagement, feedback en interactie

Om formatief handelen effectief in te zetten is het belangrijk dat de didactische rugzak gevuld is met goed klassenmanagement, feedback vaardigheden, een grote variëteit aan leeractiviteiten en nog veel meer. Om docenten in het voortgezet onderwijs toe te rusten met deze vaardigheden besteden we daar veel aandacht aan tijdens het traject.

Doelgroep

Het traject ‘Het zweet op de juiste rug’ is bedoeld voor alle docenten, afdelingsleiders, schoolleiders in het voortgezet onderwijs, die een voortrekkersrol willen vervullen, formatief handelen willen implementeren of hun horizon willen verbreden. Het maakt niet uit in welk jaar of op welk niveau je lesgeeft, formatief handelen kan de onderwijspraktijk van iedere docent en het leren van iedere leerling een boost geven!

Aan het eind van het traject kun je: 

  • De kernprincipes van formatief handelen toepassen in je eigen lespraktijk.
  • Effectieve feedbackstrategieën toepassen die leerlingen ondersteunen in hun leerproces. 
  • Verschillende leeractiviteiten inzetten om inzicht te krijgen in het leerproces van leerlingen en deze bij te sturen waar nodig.  
  • Strategieën voor klassenmanagement gebruiken om een effectieve leeromgeving te creëren. 
  • Strategieën toepassen om de motivatie en zelfregulatie van leerlingen te bevorderen, waardoor leerlingen actiever betrokken worden bij hun leerproces. 
  • Leerlingen activeren om meer regie te nemen over hun eigen leerproces. 

Het traject bestaat uit vijf interactieve bijeenkomsten van 3 uur, verspreid over een half jaar. 

De bijeenkomsten hebben een blended opzet, wat betekent dat we je vragen om voor te bereiden via onze online leeromgeving. Daarna zullen er fysieke bijeenkomsten plaatsvinden waarin we een mix hebben theorie en praktische opdrachten en uitwisseling. 

Hieronder vind je een overzicht van de bijeenkomsten en wanneer deze plaats zullen vinden. Alle bijeenkomsten vinden plaats in het Mandeville gebouw van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Wat WanneerHoe laat
Bijeenkomst 1: Formatief handelen de baas(is)11 februari 202514.00 – 17.00
Bijeenkomst 2: Cyclisch werken4 maart 202514.00 – 17.00
Bijeenkomst 3: Feedback1 april 202514.00 – 17.00
Bijeenkomst 4: Zelfregulatie & motivatie15 mei 202514.00 – 17.00
Bijeenkomst 5: Afsluitende sessie 12 juni 202514.00 – 17.00

 

Je kunt kiezen om de volgende opties toe te voegen aan het traject (tegen een meerprijs): 

  • Individuele coaching: 2 uur coaching, in te zetten naar eigen wens. 
  • Klassenbezoeken: een Risbo consultant komt bij je langs om 2/3 lessen te observeren. 
  • Intervisiegroepen: Wil je graag sparren met collega's van andere scholen en ervaringen uitwisselen? Neem dan deel aan twee intervisiebijeenkomsten begeleid door een Risbo consultant. Deze plan je samen met de intervisiegroep in: dit kan al tijdens het traject, of na afloop van het traject. 

"Door formatief handelen kunnen we beter differentiëren en staat juist de ontwikkeling centraal, niet per se het eindresultaat.”

Annelotte Hendriksen

Docent bewegingsonderwijs en kartrekker Pilotgroep Formatief Handelen op het Rijnland Lyceum in Oegstgeest

Lees hier het hele interview met Annelotte

Aanmelden

Wil je graag meer informatie en/of je concreet aanmelden? Of werk je niet in het voortgezet onderwijs, maar ben je toch benieuwd wat formatief handelen voor jouw onderwijsinstelling kan betekenen? Neem dan contact op met onze onderwijsadviseurs Celine en Joost via de contactinformatie hieronder. 

Contact

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen