How to use AI as a teacher (for beginners)

MicroLab
AI track

Inleiding

Voor veel studenten is AI een onderdeel geworden van het onderwijs. Tools als ChatGPT worden bijvoorbeeld ingezet als vaste sparringspartner. Maar wat kun je als docent met deze tools in het onderwijs? Dit MicroLab is ontwikkeld voor docenten die beginnend of zoekend zijn in het verkennen en inzetten van AI.

Belangrijkste Feiten & Cijfers

Type
Training
Meerdere startdata (5)
Eerste datum: dinsdag 1 jul 2025
Tijdsduur
3 uren
Voertaal
Engels
Instructievorm
Offline
Tarief
-

Wat ga je bereiken?

  • Leer hoe je AI kunt toepassen in je onderwijs
  • Leer hoe je de beste prompts schrijft voor AI

Startdatums voor: How to use AI as a teacher (for beginners)

Bezig met laden...

Tijdens deze interactieve sessie leer je de basis van AI en hoe je deze innovatieve technologie toe kunt passen in je onderwijs. Onderwerpen die aan bod zullen komen zijn het gebruik van AI-werkvormen en de inzet van AI bij toetsing. Daarnaast besteden we aandacht aan prompt engineering; een essentiële vaardigheid voor effectief gebruik van AI.

De workshop is ontworpen om je te voorzien van praktische kennis en tools. Samen verkennen we de mogelijkheden van AI in het onderwijs. Na afloop heb je enkele tools in handen om AI verder te integreren in je onderwijspraktijk.

Deze workshop maakt onderdeel uit van een groter aanbod van docentprofessionalisering met betrekking tot AI.

Verdien een Edubadge

Als je de voorbereiding hebt gemaakt en hebt deelgenomen aan de sessie, kun je een Edubadge verdienen. Dit is een digitaal, visueel certificaat die je kunt delen op bijvoorbeeld LinkedIn en waar een geïnteresseerde direct op kan klikken om te zien wat je hebt gedaan om de Edubadge te verdienen.

Aanmelden

Meld je aan voor dit MicroLab via het registratiesysteem. Werk je als docent bij Erasmus MC? Meld je dan aan door een e-mail te sturen naar training@risbo.eur.nl.

Testimonials

Samantha Breuër over het MicroLab "How to use AI as a teacher (for beginners)"

Samantha Breuër - Docent psychologie, Erasmus University College (EUC)

Voordat ik deelnam aan het MicroLab dacht ik dat je een halve programmeur moest zijn om AI goed te gebruiken; maar het MicroLab liet me zien dat je helemaal niet zoveel kennis en kunde nodig hebt om AI in het onderwijs toe te passen.
Samantha Breuër
Voordat ik deelnam aan het MicroLab dacht ik dat je een halve programmeur moest zijn om AI goed te gebruiken; maar het MicroLab liet me zien dat je helemaal niet zoveel kennis en kunde nodig hebt om AI in het onderwijs toe te passen.

Samantha Breuër is docent psychologie in het bachelor programma Liberal Arts and Sciences aan Erasmus University College (EUC). Ze doceert vakken waaronder klinische psychologie, gespreksvoering voor psychologen en sociale psychologie. Recent volgde zij het MicroLab How to use AI as a teacher (for beginners).

Samantha’s motivatie voor deelname kwam vooral uit nieuwsgierigheid: “In mijn privésfeer zag ik dat AI al veel werd gebruikt in andere bedrijfstakken voor werk, bijvoorbeeld in de IT-sector. Dat zette me aan het denken over hoe ik dit zelf voor onderwijs zou kunnen gebruiken. Er wordt natuurlijk vaak gezegd dat AI de toekomst is en dat er vele mogelijkheden zijn. Ik was dus wel geïnteresseerd, en vooral benieuwd naar wat ik er zelf mee zou kunnen doen, en hoe het toegepast kan worden in mijn eigen vakken.”

Samantha: “De discussie over AI is vaak wel heel zwart-wit. Aan de ene kant heb je het perspectief dat AI een bedreiging is, en aan de andere kant het idee dat AI een geweldige innovatie is. Het MicroLab liet me zien dat er meerdere gradaties zijn tussen dit zwart-wit denken, ook in de uitvoering in onderwijs. Het gebruik kan heel intens zijn, maar ook veel kleiner. Je hebt daar echt wel een keuze in.” 

Het MicroLab bracht niet alleen nieuwe inzichten, maar inspireerde ook veranderingen in haar onderwijs. Dit academisch jaar implementeerde Samantha AI in het Clinical Communication Skills vak, waarbij ze ChatGPT als gesprekspartner gebruikte: “Clinical Communication Skills is een vak waarbij studenten leren om op een professionele manier met cliënten te praten. Online counseling is momenteel sterk aan het groeien binnen de gezondheidszorg, maar dat is natuurlijk moeilijk om na te bootsen in een les. Tijdens het MicroLab sprak ik met de trainers over de mogelijkheid om ChatGPT te gebruiken als gesprekspartner: Door ChatGPT instructies te geven om zich voor te doen als cliënt met specifieke vragen of problematiek, konden de studenten daadwerkelijk online counseling oefenen.” 

Samantha Breuër

Contact

Voor vragen over het MicroLab en registratie, neem contact op met Risbo.

Feiten & Cijfers

Tarief
-
BTW
Niet van toepassing
Meerdere startdata (5)
Eerste datum: dinsdag 1 jul 2025
Inschrijfdeadline

De inschrijfdeadline is twee weken voor het MicroLab plaastvindt. Wanneer registratie niet meer mogelijk is, neem dan contact op met training@risbo.eur.nl om te kijken of er nog plek is.

Tijdsduur
3 uren
Aangeboden door
Community for Learning & Innovation
Type
Training
Voertaal
Engels
Instructievorm
Offline

Gerelateerde cursussen

Designing Assignments in the Age of AI

Ontdek het potentieel van language models voor je onderwijs: deze module biedt waardevolle informatie en een creatieve ruimte voor cursusontwikkeling.
Two people on their laptops in the event room of the Education Lab.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen