Ontsnappen uit een sarcofaag: LDE-studenten van de minor Living Education Lab maken een onderwijstool

Studenten van de LDE-minor Living Education Lab aan het werk
Studenten van de LDE-minor Living Education Lab aan het werk
Risbo/Emma de Goeje

Hoe gaan leerlingen meer vragen stellen bij een museumbezoek? Laat ze een Egyptische prinses bevrijden uit een sarcofaag! In de minor Living Education Lab ontwierpen studenten van Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam (LDE) een escaperoom voor het Rijksmuseum van Oudheden. 

Vragen stellen om een prinses te bevrijden

Docenten willen dat leerlingen actief meedoen aan een museumbezoek, zodat het leuk en zinvol is. Probleem is dat leerlingen geen vragen stellen, omdat ze de omgeving en de rondleider niet kennen. Bovendien zijn ze niet gewend om vragen te stellen of weten ze niet hoe dat moet. Studenten van de LDE-minor living Education Lab gingen hiermee aan de slag en ontwierpen een virtuele escaperoom: Leerlingen krijgen een audiotour en horen een Egyptische prinses, Amara, om hulp roepen. Ze moeten haar uit een sarcofaag bevrijden, waarin haar kwaadaardige zus haar gevangen heeft. De leerlingen stellen vragen en moeten in het museum verbanden en voorwerpen vinden die helpen Amara te bevrijden. Een chatbot geeft ondertussen feedback, waardoor de betrokkenheid van de leerlingen toeneemt. Op het einde kunnen ze zien hoe goed ze het hebben gedaan in vergelijking met andere klassen. Een mooi voorbeeld van waar de minor Living Education Lab dit voorjaar toe leidde.

Vraagstukken uit de praktijk

De minor Living Education Lab is een minor die tot stand kwam door een samenwerking tussen de Universiteit Leiden, de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Deze minor combineert de domeinen design thinking en leren en doceren met technologie met interdisciplinair groepswerk. In het eerste deel van de minor leren studenten over de methodiek van Design Thinking en gaan ze in groepjes aan de slag met een oplossing voor een zelfbedacht probleem. In het tweede deel passen de studenten toe wat zij in het eerste deel van de minor leerden en werken ze in groepjes aan een oplossing voor een onderwijskundig vraagstuk uit de praktijk. In overleg met de “probleemeigenaar”, onder leiding van docenten van de drie universiteiten, verkennen de studenten hun doelgroep (empathize), onderzoeken ze de probleemstelling (define), denken ze na over mogelijke oplossingen (ideate), en ontwikkelen (prototype) en testen (test & evaluate) ze een oplossing.  

Diversiteit en technologie

Emma de Goeje en Kris Stabel waren namens de EUR/Risbo betrokken als docent en coach bij de minor. Ze kijken er met veel plezier op terug. Emma: “Het was erg leuk om met studenten en docenten van drie verschillende universiteiten en zeer uiteenlopende opleidingen samen te werken. Van aorospace engeneering tot psychologie tot computerscience. Dat maakt het creatieve denkproces extra rijk.” Naast het escaperoom-spel, dat leerlingen stimuleert meer vragen te stellen tijdens museumbezoek, ontwierp een andere groep een heuse game-box met daarin vier spellen. Elk spel bevordert op een andere manier algoritmisch denken en/of programmeervaardigheden van studenten. Zo'n slimme combinatie van leren, doceren en technologie past goed in de minor, vindt Emma: “Studenten worden niet alleen uitgedaagd om volgens een nieuwe werkwijze een probleem op te lossen, maar ook om met nieuwe technologieën te werken. Zo hebben verschillende studenten voor het eerst een app gebouwd bijvoorbeeld.”

Ontwerpen in een snelkookpan

De studenten van de universiteit zijn doorgaans niet gewend om volgens de Design Thinking methode te werken, waarbij je vrij tot oplossingen komt en die test in de praktijk. In plaats van heel uitgebreid (theoretisch) onderzoek te doen, probeer je je bij Design Thinking vooral te verplaatsen in de gebruiker, en maak je zo snel mogelijk een prototype om te testen bij die gebruiker. En waar nodig aan te passen. Emma vult aan: “De minor is zo opgebouwd dat de studenten deze methode meermalen moeten toepassen. In 20 weken doorlopen ze namelijk twéé keer alle fases van Design Thinking. Dat is echt ontwerpen in een snelkookpan.”

Delen van dit artikel zijn overgenomen van Universiteit Leiden, dat al eerder berichtte over de minor.

Meer informatie

De minor Living Education Lab wordt georganiseerd door ICLON Leiden, CLI, Risbo en het  Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education & Learning. Meer weten? Lees er over op de website van Leiden-Delft-Erasmus

Risbo biedt workshops op maat voor verschillende onderwijskundige vraagstukken of problemen. We denken daarin graag met je mee, en hebben de expertise in huis om je van ontwerp tot evaluatie van een curriculum te begeleiden. Lees verder op de website of neem direct contact met ons op. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen