Onderzoek naar impact van de BKO op onderwijspraktijk

Veranderen docenten hun onderwijsgedrag na het afronden van de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO)? Om meer inzicht te krijgen in de gedragsverandering van EUR-docenten en om de impact van de BKO te kunnen vergroten, voerden Risbo-onderzoekers Rick Wolff en Romy van Leeuwen, onderwijsadviseur Mandy Hollander en Risbo's BKO-coördinatoren Emma de Goeje en Jana de Wit een impactonderzoek uit onder BKO deelnemers. 

Het onderzoeksteam benaderde een selectie van 91 docenten die het BKO-traject bij Risbo volgden onder dezelfde omstandigheden in het academisch jaar 2021-2022. De belangrijkste onderzoeksvragen in dit onderzoek waren:

  1. Wat is de gerealiseerde impact van het volgen van het BKO-traject voor deelnemers?
  2. Wat versterkt of belemmert deelnemers om anders te handelen in hun werk?
  3. Wat zijn de mogelijkheden om de impact van de BKO te vergroten?

Risbo deelde de resultaten van het onderzoek tijdens een sessie met de Community of Innovation Capacity van docenten (CIC): Een EUR-community van senior docenten die op regelmatige basis bij elkaar komen en begaan zij bij de ontwikkeling en vernieuwing van onderwijs. Deze Community of Practice wordt mogelijk gemaakt door de Community for Learning & Innovation van de EUR. Deze sessie was ook bedoeld om samen met deze stakeholders alle bevindingen en inzichten te verzamelen en zo veel mogelijk informatie te verzamelen om vraag 3 te beantwoorden. Een soortgelijke oogstsessie werd georganiseerd met alle BKO trainers.

Wil je meer lezen over de uitkomsten van het BKO impactonderzoek? Lees dan vooral de twopager die je hieronder kunt downloaden. Als je ook geïnteresseerd bent in het volledige rapport, stuur dan een e-mail naar Mandy den Hollander of Romy van Leeuwen. 

Contact

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen