De toegevoegde waarde van studentassistenten in hoger onderwijs

William Pitz over het trainen en begeleiden van studentassistenten
William Pitz
William Pitz
Joost Maarschalkerweerd

Risbo werkt veel met docenten, in alle soorten en maten, van jong tot oud, van onervaren tot routinier. Een bijzondere groep daarbinnen zijn de student assistenten die onderwijs gerelateerde taken uitvoeren. Tweede- of derdejaars bachelor- of masterstudenten die zo’n educatieve bijbaan hebben, kunnen bij Risbo specifieke MicroLabs (korte didactische modules) volgen die nuttig zijn voor hun taken voor de klas. William Pitz, onderwijsadviseur en trainer bij Risbo, geeft regelmatig deze trainingen. 

William, een student voor de klas, gebeurt dat vaak? 

Jazeker. Studenten worden veelvuldig ingezet in het hoger onderwijs, en daar is niks mis mee. Mits ze goed geselecteerd en begeleid worden, is het echt van toegevoegde waarde voor zowel de SAT, voor de leerlingen, als voor de universiteit. Het studentassistentschap is bijvoorbeeld een ontzettend goede manier om didactische en pedagogische vaardigheden op te doen. Voor leerlingen kan het drempelverlagend werken om les te krijgen van iemand die in leeftijd en leefwereld dichterbij staat. En voor de universiteit kan de inzet van een SAT een lastenverlichting betekenen, maar dat mag wat mij betreft nooit de inzet zijn.  

Hoe ziet een SAT-training eruit? 

In basis heeft deze training dezelfde fundamentele aspecten als de BKO en alle andere Risbo-trajecten: ontwerp, lesgeven, toetsing en evaluatie.  En hoewel een SAT geen onderwijs hoeft te ontwerpen, is het wel belangrijk dat iemand leert hoe en waarom een lesprogramma is opgebouwd. Een goed ontwikkelde cursus heeft geen enkel overbodig onderdeel, en het is belangrijk dat je dat weet als je gaat lesgeven. 


"Een goed ontwikkelde cursus heeft geen enkel overbodig onderdeel, en het is belangrijk dat je dat weet als je gaat lesgeven."


Was je zelf ook student assistent?  

Jazeker. Tijdens mijn bachelor psychologie in Groningen gaf ik circa 1,5-2 jaar o.a. het vak gespreks- en groepsvaardigheden aan eerstejaars studenten psychologie. Ik was natuurlijk nog vrij jong, maar ik werd goed begeleid en ik was ook voldoende overtuigd van mijn kennis om voor de groep te staan. Lachend: Het was dus best wel cool, zeg maar gezond-spannend.  

Hoe zag die begeleiding eruit? 

Ik volgde één dag in de week college onderwijsvaardigheden, en die inzichten kon handig in de rest van de week toepassen voor de klas. Daarnaast hebben de masterstudenten een coachende taak richting de tweede- en derdejaars bachelor-studenten, die weer lesgeven aan de eerstejaars. Zo leer je veel van elkaar en on the job.  

Hoe gebruik jij je eigen ervaringen in je werk met SATs? 

Ik gebruik dat met name in het begrijpen én begeleiden van klassieke, psychologische dingen waar elke SAT tegenaan loopt: Zenuwen, bang zijn voor autoriteitsverlies, bang zijn om fouten te maken of bang zijn dat je niet alles weet. We geven in de training daarom tips en handvatten om met name die eerste en tweede les met een goed gevoel te doorlopen. Die eerste keer is namelijk cruciaal voor hoe iemand de rest van de cursus voor de klas staat.  


"We helpen een SAT om met name die eerste en tweede les met een goed gevoel te doorlopen. Die eerste ervaringen zijn namelijk cruciaal voor hoe iemand de rest van de cursus voor de klas staat."  


Lukt dat wel, in een dagtraining? 

Zeker, maar je hebt weinig tijd. We geven altijd mini-instructies die passen bij het individu. Want iedereen heeft ook zijn eigen bagage, gebaseerd op de eigen leerervaring, het patroon van zenuwen of iemands opvatting van hoe onderwijs eruit hoort te zien.  

Jij zit namens de EUR ook in het StuKO, vertel eens? 

Het StuKO, het landelijke project StudentKwalificatieOnderwijs, is opgericht om meer inzicht te krijgen in de kwaliteiten en vaardigheden die van belang zijn bij het inzetten van SATs. De centrale vraag is hoe universiteiten hun SATs beter kunnen erkennen, begeleiden en waarderen. Uiteindelijk mondt dat wellicht uit in een richtlijn of misschien zelfs een certificering of kwalificatie waar SATs in het vervolg van hun carrière iets aan hebben, ook buiten het hoger onderwijs.  

Het STUKO werkt aan een e-learning module voor SATs. Hoe gaat dat? 

Dat is erg leuk, maar ook een flinke uitdaging! We zijn from scratch begonnen, dat vond ik best wel heftig: zo’n volledig leeg scherm waar je mee begint. En wat je uiteindelijk oplevert moet echt goed zijn, leuk en nuttig en direct inzetbaar voor anderen. Dus de lat ligt hoog. 

Wordt dit dan een losstaande e-module die een SAT voor inzet moet doorlopen? 

Nee, we willen juist een ondersteunend product maken, een soort interactief werkboek, dat gebruikt wordt in combinatie met begeleiding bij inzet in het onderwijs. 

Gaat Risbo daar ook mee werken denk je? 

De kracht van onze trainingen en didactische modules is dat we een sterke combinatie maken van digitale voorbereiding, die vervolgens met een klassikale training of workshop verder wordt aangevuld en verdiept. Deze e-learning zou daar mooi in passen denk ik, maar daar zijn we nog niet. Ik hoop dat we de kennis en inzichten vanuit het StuKO netwerk kunnen vertalen naar onze eigen trainingen. Risbo gaat sowieso graag het gesprek aan met faculteiten om te zien wat we voor ze kunnen betekenen. We werken in dat kader bijvoorbeeld nu al nauw samen met de tutor academy van Erasmus School of Economics (ESE) en we zouden dat graag ook doen voor andere EUR Schools.  

Meer informatie

Wil je meer weten over het StuKO? Kijk op de website voor meer informatie: 
StuKO | Universiteit Utrecht (stuko-project.nl)

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden die Risbo biedt op het gebied van training en begeleiding van studentassistenten? Stuur dan een email naar William om een afspraak te maken.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen