Risbo Onderwijs Nieuwsbrief

Februari 2018

SKO traject start maart 2018, meld je nu nog aan!

Alle senior docenten met veel zin en ambitie in vernieuwing van onderwijs opgelet: we gaan weer van start met een nieuw, Nederlandstalig SKO traject op 19 en 20 maart 2018! Het traject zal ongeveer een half jaar in beslag nemen en begint met een inspirerend en actief tweedaags onderwijslab, waarin de deelnemers een vliegende start zullen maken met hun onderwijsinnovatie project.

Verder bevat het traject onderwijskundige coaching, intervisiebijeenkomsten, plenaire bijeenkomsten, peerreview en een afsluitend symposium. De deelnemers vullen tijdens het traject een digitaal onderwijsportfolio met bewijsstukken aangaande de SKO competenties. De resultaten van de SKO'ers worden gedeeld tijdens het symposium voor collega's, studenten en overige geÔnteresseerden. Het
traject wordt afgesloten met een eindgesprek in het bijzijn van de coach, de leidinggevende en de stuurgroep SKO.

Er zijn nog beperkt aantal plekken beschikbaar.
Voor meer informatie en/of aanmelding voor het SKO traject, graag contact opnemen met Alice van de Vooren.

Drie MOOCs (binnenkort) live in Coursera!

Februari is een drukke maand voor online onderwijs aan de EUR, want er zullen drie gloednieuwe MOOCs op Coursera worden gelanceerd!

MOOC: Assessment in Higher Education: Professional Development for Teachers
Welke rol heeft toetsing in het onderwijs? Hoe ontwerp je passende toetsvormen voor een cursus? Wat bepaalt toetskwaliteit? Risbo heeft een MOOC ontwikkeld over toetsing in het hoger onderwijs. Deze actieve online cursus biedt docenten de mogelijkheid om op het moment naar keuze kennis en vaardigheden over toetsing te verwerven en direct toe te passen in de praktijk. De inhoud van de MOOC is afgestemd op de landelijke competenties voor de Basis Kwalificatie Examineren in het hoger onderwijs. De MOOC bevat o.a. inhoudelijke videoís door toetsexperts van Risbo, instructie-animaties en oefeningen. Daarnaast bieden we verschillende perspectieven op toetsing door interviews met experts- docenten en studenten. De MOOC biedt tot slot een platform om op internationaal niveau ervaringen uit te wisselen en te discussiŽren over toetsing.

De MOOC is vanaf 12 februari live in Coursera. Bekijk hier alvast onze trailer.
Of klik hier voor meer informatie en inschrijving.

Financing Infrastructure in African Cities
De wereld verstedelijkt snel: in minder dan een eeuw zijn meer dan 1 miljard mensen verstedelijkt. Dit heeft ertoe geleid dat meer dan de helft van de wereldbevolking al in steden woont. Deskundigen voorspellen dat Afrika heel binnenkort een van de meest verstedelijkte continenten zal worden. Helaas leeft bijna 70% van de wereldwijde stedelijke bevolking in steden waar regeringen worstelen met het bieden van basisvoorzieningen zoals sanitaire voorzieningen, scholen, ziekenhuizen en voldoende schoon water. In deze MOOC, ontwikkeld door IHS, bespreken financiŽle experts van IHS en RSM hoe lokale overheden innovatieve mechanismen kunnen gebruiken om infrastructuur te financieren en lokale inkomsten te mobiliseren om de levenskwaliteit van inwoners van de stad te verbeteren. Deze factoren worden bestudeerd via lezingen, activiteiten en een case study uit de Afrikaanse context.

Volg deze MOOC en leer hoe u van uw stad een betere plek kunt maken om in te leven voor uzelf en volgende generaties. De MOOC is nu live op Coursera.
Klik hier voor meer informatie en inschrijving.

Local Economic Development
Waarom vindt economische ontwikkeling plaats in sommige delen van de wereld en niet in andere? Wat weerhoudt mensen daar ervan om het leven te leiden dat ze willen leiden? En kan jouw regio meer halen uit de mogelijkheden van globalisering en nieuwe technologieŽn? Als je jezelf deze vragen stelt, dan is dit de juiste cursus voor jou. Het onderzoekt de waar, wie en hoe van economische ontwikkeling binnen lokale regio's. In de loop van de cursus zullen docenten van ISS en IHS de belangrijkste factoren bespreken die van invloed zijn op de lokale economische ontwikkeling, zoals globalisering, decentralisatie en concurrentievermogen. Ze bespreken ook belangrijke componenten, zoals ondernemerschap en innovatie, en bekijken de organisatie van lokale economieŽn in clusters, waardeketens en leerregio's. De docenten die je door de cursus zullen leiden, hebben belangrijk onderzoek gepubliceerd over lokale economische ontwikkelingen en hebben deelgenomen aan veel capaciteitsopbouwprojecten in Latijns-Amerika, AziŽ en Afrika.

De MOOC is vanaf 19 februari live op Coursera.
Klik hier voor meer informatie en inschrijving.

Binnenkort start werving nieuwe Leergang Onderwijskundig Leiderschap

Binnen circa een maand start de werving van een nieuwe editie van de Leergang Onderwijskundig Leiderschap. Deze leergang is speciaal bedoeld voor medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam, de TU Delft en Universiteit Leiden met een coŲrdinerende taak in het onderwijs, zoals opleidingsdirecteuren of portefeuillehouders onderwijs, waaronder bachelor- en mastercoŲrdinatoren.

Tijdens de inspirerende leergang, die een jaar duurt, verdiept u zich in onderwijskundige vraagstukken en leiderschapsthema's, voert u een innovatieproject binnen de eigen opleiding / faculteit uit en ontwikkelt u een eigen onderbouwde visie op het onderwijs en leidinggeven. Daarnaast voert u samen met andere deelnemers een opdracht uit voor de Colleges van Bestuur van de LDE-instellingen.

Heeft u interesse om mee te doen aan de leergang? Neem dan contact op met Gerard Baars, baars@risbo.eur.nl

Artikel: Early Predictors of First-year Academic Success at University

In deze studie is aangetoond dat school-inzet in het laatste jaar van het vwo een goede voorspeller is van studiesucces in het eerste jaar op de universiteit. Geloof in eigen kunnen blijkt geen voorspeller te zijn van eerstejaars studiesucces.

In deze studie zijn daarnaast zes motieven voor studeren aan de universiteit onderscheidden, namelijk carriŤreperspectief, persoonlijke ontwikkeling, loyaliteit aan de sociale omgeving, aantrekkelijkheid van de universiteit, aanbevelingen van anderen en locatie van de universiteit. Geen van deze motieven blijken echter voorspellers van eerstejaars studiesucces te zijn. De resultaten uit deze studie vergroten het begrip over hoe studenten de transitie naar de universiteit ervaren, en kunnen behulpzaam zijn voor onderwijsbeleid.

Klik hier als u het volledige artikel wilt bekijken.Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sanne van Herpen.

Herpen, S. G. A. van, Meeuwisse, M., Hofman, W. A., Severiens, S. E., & Arends, L. R. (2017). Early predictors of first-year academic success at university: pre-university effort, pre-university self-efficacy, and pre-university reasons for attending university. Educational Research and Evaluation,

Module studievaardigheden voor vluchtelingen

Studeren in Nederland is anders

Risbo heeft voor Boswell-BŤta, een onderwijsinstelling die aansluitingsprogrammaís voor het hoger onderwijs aanbiedt, de module studievaardigheden ontwikkeld voor studenten met een vluchtelingachtergrond. Voor deze groep is studeren in Nederland een nieuwe ervaring en de module is bedoeld om hen op weg te helpen. Ongeveer 30 studenten hebben in aparte groepjes onze cursus van 6 trainingsbijeenkomst van 4 uur gevolgd. We hebben aandacht besteed aan het schrijven van een motivatiebrief, samenwerken aan groepsopdrachten, feedback geven/krijgen, timemanagement, het gebruik van PowerPoint en vooral: jezelf presenteren.

Hoe hebben we dit gedaan? Door studenten vooral elke sessie veel zelf te laten doen! Met interactieve opdrachten, groepsoefeningen en huiswerkopdrachten werden ze continue gestimuleerd om actief aan de slag te gaan. Ook hebben studenten van onze trainingsactrice geleerd hoe ze met theatertechnieken de aandacht van het publiek kunnen vangen en vast houden.

Met veel succes

Contextual image

Aan het eind van de module hebben de studenten een presentatie gegeven waarin zij zichzelf en hun toekomstplannen presenteerden en iets vertelden over de ontwikkeling van hun studievaardigheden. Dit resulteerde in zeer inspirerende, persoonlijke verhalen van jonge mensen die hun toekomst vol motivatie tegemoet zien. Jongvolwassenen die graag willen leren, hun doelen willen bereiken en de wereld een beetje willen verbeteren op hun manier. Bijna alle studenten hebben de module met succes afgerond en hun certificaat Studievaardigheden in ontvangst kunnen nemen. Wij hopen dat deze studenten in 2018 succesvol kunnen starten aan hun studie naar keuze! In januari 2018 beginnen wij alweer met twee nieuwe groepen cursisten.

Wilt u meer weten over deze module? Neem dan contact op met Rick Wolff.

Intens Portfolio Programma

Tilburg University biedt een tweedaagse, intens portfolio programma (IPP) aan voor wetenschappelijke docenten. In het programma is er voldoende tijd gepland waarin deelnemers kunnen schrijven aan hun BKO portfolio onder begeleiding van een onderwijskundige. Daarnaast wordt het schrijven afgewisseld met interactieve sessies gericht op de onderdelen van de BKO waarin docenten ervaringen kunnen uitwisselen. Risbo heeft voor de Economische faculteit van Tilburg University, TISEM, een IPP verzorgd in november 2017.

Bent u nieuwsgierig geworden naar het IPP?Klik dan hier om naar een introductievideo over het IPP te gaan.

Wilt u meer weten over het IPP? Neem dan contact op met Mandy Hollander.
SGS ISO 9001 - Het werk van Risbo voldoet aan de ISO 9001 normering.
 
Erasmus Universiteit onderwijsinnovatie tentamen meetinstrument toetsing evaluatie Hogeschool Rotterdam geluk dagboek training consultancy research studiesucces UTQ Erasmus+ risicojongeren diversiteit kwaliteitszorg
 
Tel 010 408 21 24
Fax 010 408 11 41
Email info@risbo.eur.nl
Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA Rotterdam
\"Volg twitter.com/risbo_news

Risbo Privacy Statement