Learning analytics
De laatste jaren volgen de ontwikkelingen op het gebied van online onderwijs zich in hoog tempo op. Vooral op het gebied van de ontwikkeling van gesloten en open (gratis toegankelijke) online modules is een enorme groei te merken. Een belangrijke trend is het aanbieden van open online onderwijs, in de vorm van Massive Open Online Courses. In deze online onderwijstrajecten worden automatisch gegevens van (het gedrag van) studenten verzameld. Deze gegevens kunnen - gekoppeld aan andere data - een belangrijke rol spelen om inzicht te krijgen in:
(a) het studiegedrag van studenten in online onderwijstrajecten
(b) de kwaliteit van het gebruikte online onderwijsmateriaal
(c) het gebruik van de online leeromgeving door studenten
(d) de kwaliteit van online toetsitems
(e) de studievoortgang van studenten.
De uitkomsten van analyses kunnen gebruikt worden om online onderwijs- en leertrajecten optimaal te laten aansluiten bij kenmerken van studenten.
Risbo heeft de expertise in huis om de data uit verschillende systemen, zowel administratieve systemen als online leeromgevingen, aan elkaar te koppelen en relevante analyses uit te voeren. Met behulp van zogenaamde 'learning analytics' kunnen we determinanten voor het studiesucces of falen van studenten in online onderwijstrajecten bepalen. Bovendien kunnen we evidence-based aanbevelingen doen om het online onderwijs - mogelijk ook al tijdens de uitvoering - aan te passen, waardoor dit zo goed mogelijk op de studentenpopulatie is toegesneden.
(a) het studiegedrag van studenten in online onderwijstrajecten
(b) de kwaliteit van het gebruikte online onderwijsmateriaal
(c) het gebruik van de online leeromgeving door studenten
(d) de kwaliteit van online toetsitems
(e) de studievoortgang van studenten.
De uitkomsten van analyses kunnen gebruikt worden om online onderwijs- en leertrajecten optimaal te laten aansluiten bij kenmerken van studenten.
Risbo heeft de expertise in huis om de data uit verschillende systemen, zowel administratieve systemen als online leeromgevingen, aan elkaar te koppelen en relevante analyses uit te voeren. Met behulp van zogenaamde 'learning analytics' kunnen we determinanten voor het studiesucces of falen van studenten in online onderwijstrajecten bepalen. Bovendien kunnen we evidence-based aanbevelingen doen om het online onderwijs - mogelijk ook al tijdens de uitvoering - aan te passen, waardoor dit zo goed mogelijk op de studentenpopulatie is toegesneden.