Academic Teaching Lab. Meld je nu aan!

3 februari 2016
In november 2015 heeft het Centre of Education and Learning het Academic teaching Lab georganiseerd. Tijdens dit tweedaagse evenement werkten 12 docenten, van de Universiteit Leiden, Delft en de Erasmus Universiteit, aan innovaties in hun onderwijs. Boukje van Reijn, van de faculty of Architecture, TU Delft, was een van die docenten. Lees hier over haar ervaringen en kom te weten hoe je je kunt inschrijven voor de volgende editie van het Academic Teaching Lab in april.

“Het schrijven van de proposal hielp mij al”
“Ik was al begonnen met het blended maken van mijn cursus en gebruikte elementen van flipping the classroom” vertelt Boukje. “Ik zocht naar geavanceerdere tools die zouden zorgen dat mijn studenten zich beter zouden voorbereiden op mijn workshops. Toen zag ik de uitnodiging voor het Academic Teaching Lab en dacht: dit zou weleens heel nuttig kunnen zijn!” Ze besloot zich in te schrijven en schreef een proposal. “Het schrijven van de proposal hielp mij al. Het moest een kort document worden waarin ik duidelijk maakte wat ik wilde bereiken. Dit dwong mij om het echte probleem duidelijk te maken en het hielp me om mijn doelen te specificeren.”

Veel werk in weinig tijd
“De twee dagen weg uit kantoor maakte het voor mij mogelijk om te werken aan het innoveren van mijn onderwijs.” Vertelt Boukje. “In een normale werkweek heb ik geen tijd om twee dagen lang na te denken over mijn onderwijs. Door in een andere omgeving samen te werken met andere docenten die ook hun onderwijs wilden verbeteren, ontstond er een soort snelkookpan voor innovatie. Hierdoor heb ik heel veel werk in een heel korte tijd kunnen doen.”
“Het helpt om te praten met andere docenten over onderwijs.” Zegt ze. “Iedere docent heeft weer andere ervaringen en ze hebben soms al oplossingen gevonden voor de problemen waar jij mee zit. Ook was de input van de ondersteunde staff erg nuttig. Ze liepen rond, stelden kritische vragen en gaven me de steun die ik nodig had.”

De oplossing
Boukje kwam er al snel achter dat de flipped classroom elementen die ze inzette al goed in elkaar zaten. “Ik ontdekte dat de reden dat studenten zich niet goed voorbereidden op de workshops niet was dat de online tools niet goed waren, maar dat het kwam doordat ze niet goed genoeg wisten wat de toegevoegde waarde van de cursus was.”
Om dit probleem op te lossen, begon ze met het verbeteren van de belangrijkste dag in de eerste week van de cursus. Dit was een praktische dag met gastsprekers. Architecten en projectmanagers vertelden over de verschillende fasen in bouwprojecten, de reden dat ze elkaar nodig hebben en hoe ze samenwerken. “In plaats van de studenten te vertellen wat belangrijk is, wil ik nu dat ze het voortaan zelf uitzoeken.”
In de nieuwe opzet analyseren groepjes studenten bouwprojecten die gestopt zijn, vertraagd zijn of klaar zijn maar ver boven het budget zijn uitgekomen. Tijdens de tweede helft van de dag zullen architecten en projectmanagers vertellen over succesvolle projecten. Het vergelijken van succesvolle projecten met de niet succesvolle projecten zal leiden tot inzicht in de belangrijke, bepalende succesfactoren in het ontwerp- en bouwproces.
Deze thema's worden vervolgens besproken tijdens de workshops. “Ik hoop dat dit ervoor zorgt dat studenten zich van het begin af aan betrokken voelen en de andere onderdelen van de cursus daardoor ook beter benut worden” zegt ze.
Op dit moment is Boukje bezig met het omzetten van haar ideeën naar actuele opdrachten en casussen voor die eerste dag. De cursus start in april en ze is benieuwd naar de reacties van de studenten. Ze vindt het een goed teken dat ze al enthousiaste en positieve reacties van collega's krijgt op de veranderingen. Boukje zou andere docenten zeker aanraden om deel te nemen aan het Academic Teaching Lab. “Als je een duidelijk doel hebt dat je wilt bereiken, maar je weet niet precies hoe, dan is dit de juiste plek.”

Aanmelding geopend voor nieuwe editie
De volgende editie van het Academic Teaching Lab staat gepland op 21 en 22 april.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.

Vragen?
Heb je een vraag over het Academic Teaching Lab, neem dan contact op met Gerard Baars (baars@risbo.eur.nl).


Delen:    

SGS ISO 9001 - Het werk van Risbo voldoet aan de ISO 9001 normering.
 
meetinstrument risicojongeren toetsing Hogeschool Rotterdam UTQ studiesucces Erasmus+ Erasmus Universiteit kwaliteitszorg diversiteit consultancy geluk evaluatie tentamen training onderwijsinnovatie dagboek research
 
Tel 010 408 21 24
Fax 010 408 11 41
Email info@risbo.eur.nl
Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA Rotterdam
\"Volg twitter.com/risbo_news

Risbo Privacy Statement