Kamer: T11-16
Telefoon: 010 408 2887
E-mail: baars@risbo.eur.nl

dr. G.J.A. (Gerard) Baars

Directeur

Dr. Gerard Baars is sinds 1 februari 2013 directeur van Risbo. Naast zijn directeurschap is hij actief op twee thema’s. Ten eerste richt hij zich op onderzoek naar onderwijs, gericht op het effect van curriculuminnovaties op de resultaten en het studiegedrag van studenten en het vroegtijdig identificeren en karakteriseren van studenten die in het eerste academische jaar uitvallen. Zijn tweede aandachtsgebied betreft online onderwijs. Op dit gebied bouwde Gerard nationale en internationale expertise op. Ook schreef hij twee boeken over dit onderwerp en heeft hij als projectleider een belangrijke rol gespeeld bij het landelijk opbouwen van expertise over digitale didactiek (zie www.digitaledidactiek.nl).
Gerard Baars studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente en volgde de PABO aan de Hogeschool Enschede. In 2009 promoveerde hij bij het Erasmus MC op onderzoek naar factoren die de studieprestaties van geneeskundestudenten verklaren.

 
Projecten
Onderzoek verklaringen verschillen in prestaties op de EUR tussen leerlingen van verschillende VO-scholen
Monitor Honours Onderwijs EUR
Ontwikkeling training programme Teaching in the international classroom
Onderzoek compensatoir toetsen ESL
Leergang Onderwijskundig Leiderschap
Alle projecten van Gerard
 
 
 
Publicaties
Kallenberg, T., Van der Grijspaarde, L., Ter Braak, A. & Baars, G. (2014). Leren (en) doceren in het hoger onderwijs (3e druk). Den Haag: Boom Lemma uitgevers.
Baars, G.J.A. & Arnold, I.J.M. (2014). Early Identification and Characterization of Students who drop out in the First Year at University. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 16(1), 95-109.
Baars, G.J.A., Godor, B., Hermus, P., & Wolff, R. (2013). Uitgebreide Pilot “Nominaal = Normaal” aan de Erasmus Universiteit Rotterdam: Tussenrapportage onderzoek (februari 2013). Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam/Risbo.
Adriaans, M., Baars, G.J.A., Molen, H. van der., & Smeets, G. (2013). Betere studieresultaten dankzij ‘Nominaal is normaal’. In:Th&ma, 1, 30-34.
Baars, G.J.A. (2009). Factors related to student achievement in medical school (proefschrift). Den Haag: Uitgeverij LEMMA. (ISBN: 978-90-5931-521-1)
Alle publicaties van Gerard
 
 
 
training Hogeschool Rotterdam geluk meetinstrument risicojongeren toetsing Erasmus Universiteit evaluatie dagboek kwaliteitszorg research tentamen diversiteit studiesucces onderwijsinnovatie consultancy
 
Tel 010 408 21 24
Fax 010 408 11 41
Email info@risbo.eur.nl
Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA Rotterdam
twitter.com/risbo_news